onsdag 4 augusti 2010

PROVA-PÅ MED VISBYKLÄTTERKLUBB


Detta är ett gammalt blogginlägg från www.bergslandet.com

Visby Klätterklubb ordnar klättring för nybörjare, som ska inspirera människor att börja med sporten. Jag fick chansen att agera ledare för en kväll!
Jag mötte sex glada och peppade ungdomar utanför klätterlokalen på Tors Gård. Ett par hade provat på klättring förut, men de flesta inte. Jag förklarade syftet med kvällen - att få klättra så mycket som möjligt och ha roligt. Det rör sig inte om någon kurs, utan jag står för all säkerhet, berättade jag medan de justerade sina skor och selar.



Två av grabbarna var bröder och hade varit med förut. De visste precis vilken led de ville klättra. De var duktiga och den äldre av de två klarade leden utan större problem. Under de två timmarna fick alla deltagarna klättra flera leder, vilket jag tror känns i kroppen idag. Jag gav en del små tekniktips, som att flytta upp fötterna högre, stämklättra på bägge väggarna i hörnet och passa på att vila ibland.

Höjdpunkten under kvällen, förutom alla glada skratt såklart, var när en av grabbarna klarade av ett svårt överhäng. Dessutom såg det riktigt lätt ut. Efteråt berättade de att de kom från Linköping och skulle kontakta den lokala klätterklubben om att börja klättra. Mitt uppdrag var slutfört!
Mer information om klubben hittar du här: www.visbyklatterklubb.se
Bilden är tagen på Kullaberg och får fungera som målbild för de som vill börja klättra!