tisdag 3 augusti 2010

GENOM SVERIGE PÅ TIO OLIKA FÄRDSÄTT

Joel Jemander har färdats genom Sverige de senaste tre månaderna. Han har skidat, cyklat, paddlat, sprungit, ridit, vandrat, åkt inlines samt rullskidor. Jag mötte upp med honom i Båstad för att cykla bredvid honom när han rullade ner för Hallandsåsen.



Jag åkte upp med tåg upp till Båstad under tennisveckan. Där var det fullt med stekare och blondiner och en väldigt skäggig snubbe vid namn Joel Jemander.

Vi träffades på stranden i Båstad, och jag blev imponerad av hans lätta packning och glada humör trots att jag var hela två timmar försenad! Man blir imponerad av sträckorna han klarat av på de olika färdsätten, och hur mycket han har njutit av tiden genom Sverige.
Mest imponerande måste vara hans löpsträcka där han sprang 300 km med 14 kg packning. Han sprang alltså en mara om dagen, i nio dagar! Detta efter en etapp på islandshäst på 120 km, och före en etapp där han paddlade 220 km och korsade Vänern.

Det var hur kul som helst att få åka med honom uppför Hallandsåsen, och vidare ner mot Vejbystrand och Magnarp för att syna Skälderviken från det andra hållet än vad jag är van vid.
Kolla in hans reseberättelse på
http://multiexpedition.blogspot.com/
Eller kolla in hans detaljerade hemsida där all information om sträckorna genom Sverige han betat av:
www.multiexpedition.se