fredag 9 april 2010

FJÄLLEDARLINJEN PÅ STORUMANS FOLKHÖGSKOLA

Sommaren närmar sig med stormsteg. Det känns som igår som jag körde ner efter en avslutad vintersäsong i Gränsen, för att gå på ett tvådagars förmöte för alla som sökt till kullen "Fjäll 19" på Storumans Folkhögskola.



Vi samlades alla ute vid kyrkstigen och fick träffa elever, lärare och varandra. Det som jag minns mest är de personliga intervjuer vi fick ha med vår lärare Håkan och rektorn Per-Joar. Man fick sitta mittemot de två femtioåriga jägarna på en stubbe och berätta varför just man själv skulle passa för att gå på fjälledarlinjen.

När hösten kom var det dags för vår första tur tillsammans. Det var den gamla klassen som höll i planeringen och det blev en tur från Ammarnäs till Adolfström. Jag och Nora blev riktigt arga på Joel när vi skulle dela upp packningen sinsemellan, för att vi inte fick bära exakt lika mycket som honom. Ganska charmigt att jag och Nora blev lika ilskna, och stackars Joel ville bara hjälpa brudarna i sin nya klass.


Det var en speciell tur, där folk jämförde utrustning, gångtakt och tidigare erfarenheter. Den gamla klassen försökte ge oss tips, för hur vi på bästa sätt skulle planera och vara delaktiga i utbildningen. Nu är det dags för Fjäll 20 att ta över, och få åka iväg på äventyr.

Kanske är du en av dem?

Jag vet alldelles säkert att jag inte skulle ha ogjort älgspaning i Pieljekaise, grillning av sockor på Primitivt leverne, forsränning med JoPE fors och fjäll, topptur och lövbiff med rödvinssås i Sarek, den megastora bivacken i Grönfjäll, eller känslan av att sluta skida efter 21 dagar i Ammarnäsfjällen.

Sök till Fjäll 20 på

www.fhsk.nu