söndag 28 februari 2010

DEN MÖRKASTE NATTEN I CHILE


Söndagen den 27:e februari blir ihågkommen som den mörkaste i Chile och för alla Chilienare i hela värden. Det stora jordskalvet rasade massor med städer i regionerna 7:e och 8:e, fastän skakningarna var från regionerna 5:e till 9:e. Dessutom härjade en tsunami hela kusten i dessa regioner och tog med sig allt från de byar som låg där.

Allt detta hände på lördag kl 4.00 i Chile, det var kl 8.00 i Sverige. Morgan och jag var nära Umeå den dagen för att hålla ett föredrag om vårt projekt Chile - Bergslandet. När Morgan såg nyheterna och berättade till mig tog jag det ganska lugnt för att det finns jordskalv hela tiden och det är ingen nyhet, tänkte jag. Men jag hade lite ont i magen under frukosten och det visade sig vara en riktig känsla. Kl 10.00 kopplade jag upp mot internet, men ingen webbsida från Chile funkade. Jag försökte ringa hem via skype men det funkade inte, då ringde jag till alla mina kontakter i Chile men inget svar. Jag började oroa mig. Pratade med en fransk kompis som skickade en länk till chilensk tv.


Hemsk och ledsen kände jag mig då jag såg att halva Chile rasade. Folk som grät och ropade efter hjälp, allt var kaos och mörker. Ångest för min familj och mina kompisar som bor i Talca, en stad som ligger i 7:e regionen. Under hela lördagen satt jag vid datorn och försökte ta kontakt med Chile från alla medier och tittade på chilensk tv. På kvällen åkte jag till Stockholm och kom fram på söndag morgon. Konstigt kändes det när allt funkar som vanlig och folk har sitt normala glada liv i Stockholm. Under hela dagen kollade vi på nyheterna och på kvällen kunde få kontakt med dom hem och pratade med min bror. "Alla mår bra hemma och alla släktingar är ok här i Talca", sa han. Det finns inget vatten, ingen el och små skador på huset men allt är lätt att fixa. Många gamla byggnader i centrala Talca rasade, men generellt höll staden bra. Att lyssna på honom var en stor lättnad, äntligen kunde jag andas igen.

Foto: Roberto Candia

Tyvärr finns vissa städer som t.ex. Concepcion som är helt kaos idag. Folk plundrar, vissa för att de inte har något att äta och vissa öppnar bankomater . Folk har organiserat sig med vapen för att hålla sitt hem säkert. Militärerna går på gatorna för att hjälpa med beskydd.

Andra städer som Constitución och små byar som Tirúa, Pelluhue, Dichato, Iloca och Duao finns inte längre. Havet släpade med sig ALLT i sin väg, med vågor på 15 m. Vattnet flyttade stora hus 300m och folk tappade absolut allt. Mycket folk hann springa upp till bergen, men andra vaknade inte. Vissa sprang men nådde inte höjden och försvann under vattnet. 350 döda tills nu, bara i Constitución. Det finns 3000 ton mat och hjälp som åker nu till dessa områden.

Just nu kan man inte göra mycket härifrån, men chilenska samhället i Stockholm börjar arrangerar sig och snart kommer vi att veta hur man kan hjälpa.

Chile är ett starkt land och chilenare har ett stort hjärta och därför vet jag att Chile ska resa sig snart igen. FUERZA MI CHILE ! HÅLL UT CHILE!