lördag 6 mars 2010

FINNMARKSLOPPET NÄSTA

Nu är det mycket att göra, starten närmar sig med stormsteg. Om några dagar är det avfärd och siktet är inställt på Alta, ett underbart litet ställe i nordnorge. Det är här tävlingen börjar - Finnmarksloppet.




Finnmarksloppet är världens nordligaste hundspannstävling och man tävlar i antingen 500km klassen eller 1000km klassen. I år så firas Finnmarksloppet 30 års jubileum, så det känns extra kul att få vara en del av tävlingen i år.

Jag ska även detta året följa med som handler (hjälpreda) till en hundförare, han ska tävla i 1000km klassen. Starten går på lördag nästa vecka från Alta centrum. Så denna veckan finns det en hel del arbete att göra. Hundsockar skall packas, kött sågas, depåsäckar packas, torrfoder vägas och så ska man se till att hundarna är i så bra form som de kan. Långa men underbara dagar blir det.


Jag måste säga att det här med hundar verkligen är något jag brinner för och jag är riktigt taggad inför loppet, trots att jag inte skall tävla själv. Jag drömmer om hundmat, tänker och luktar hundmat. Loppet upptar nästan all min tankeverksamhet och det är skitkul. Jag lär mig otroligt mycket om hur det är inför och under hundspannstävlingar. Får se om jag står på startlinjen en dag, man vet aldrig. Men det kommer då inte bli än på några år.