onsdag 16 juni 2010

ROPE ACCESS-KURS

Rope Access är en arbetsmetod för att med rep och klättertekniker nå arbetsplatser på hög höjd. Det finns 2 internationella organisationer för reparbete, Irata och SPRAT. På den senare, SPRAT, har jag tagit mitt första steg som professionell i branschen.

Klätterservice AB med David Norell som instruktör höll i två kurser förra veckan. Kurserna var för 2 olika nivåer, level 3 Supervicer och Level 1 Worker.



Rope Access Level 1 Worker: Det var första gång som klätterservice förverkligar Rope Access kurser i Sverige. Lokalen var i Stockholm, där vi fick 4 dagar för lära oss och träna att hantera rep, att känna vår utrustning, knutar, och få det säkerhetstänk som man alltid behöver hålla koll på. Den femte dagen var examen. Ett prov med 40 frågor och några timmars praktiskt test. Examinatorn Igor Stomp, kom från Canada i tordags, en trevlig person med mycket erfarenhet och kompetens i branschen. Tyvärr (för mig) snackade han bara engelska. Provet var på engelska med, men det visste jag från början och fick hjälp med översättning. Trots vissa språkproblem fick jag 36 av 40 rätt på provet. Det tekniska testet kändes lätt efter många timmar hängandes i rep. Inget konstigt, bara att ta det lugn och tänka på säkerheten först och effektivitet sen. Jag blev godkänd på alla övningar och jag fick min certifiering som ”Worker”

Alla fick godkänt. Mina gratulationer till Martin, Anders (Worker level) samt Daniel och Robert (Supervice level). Tack David för den fantastiskt lärorik vecka, samt ditt goda humör och professionalitet.


Nu väntar jag att telefonen ringer många gånger för Rope Access jobb.

Mer information om SPRAT www.sprat.org

Information om Rope Access kurser i www.klatterservice.se/Utbildningar.htm