söndag 6 juni 2010

PÅ SÄKERT ÄVENTYR I LUMMELUNDAGROTTAN

På jobbet som guide i Lummelundagrottan på Gotland möter jag väldigt många människor varje dag. Det är verkligen en utmaning att anpassa varje tur så att nivån blir den rätta och upplevelsen så stark som möjligt. Med barn, pensionärer, skolklasser och många utländska gäster i en härlig blandning blir ingen dag den andra lik!



Jag har jobbat tre veckor som guide och måste börja med att säga att jag verkligen gillar jobbet. Under hektiska dagar har jag haft 6-7 turer á 45 minuter, men trots det är varje guidning rolig. Som guide måste jag ge väldigt mycket av mig själv, men får otroligt mycket tillbaka av gästerna. Att se hur de tar in det jag säger och lär sig nya saker är inspirerande.

Med barn har jag de roligaste turerna. Då brukar jag släcka ner delar av grottan och gå på upptäcksfärd med ficklampor. De tycker att det är väldigt spännande! Och med nöjda barn följer nöjda föräldrar, och vips är alla glada.

Utan utbildningen i Storuman tror jag att jobbet skulle vara ganska jobbigt. Jag har jobbat en hel del med barn tidigare, men under utbildningen har jag lärt mig leda vuxna. De är inte riktigt lika lättflörtade som barn, men ofta får jag dem att trivas väldigt bra - och får ofta positiv feeback från dem.

Mer information om Lummelundagrottan hittar du här: www.lummelundagrottan.se

Ps: Bilden tagen under en utflykt till Atoklinten.