måndag 3 maj 2010

ROADTRIP I NORGE

Vi tog folkabussen till Norge och skulle åka långsamt på de slingriga vägarna från Mo i Rana upp till Narvik, med många stopp på vägen.

Med en riktig förkylning var jag lagom exalterad för att åka iväg på vår sista tio dagars tur i Norge. Man kan fråga sig varför jag var så opeppad. Jag hade redan vid avfärd bestämt mig för att det skulle bli riktigt dåligt väder i Norge. Kallt och regnigt och hala klippor utan några möjligheter till klättring. Detta eviga upp och ner packande från tur till tur börjar kännas väldigt tids och energikrävande. Youtube klipp på datorn och fil på morgonen istället för gröt kändes väldigt behagligt mellan turerna. Bara en massa I-lands problem det vill säga...




Så började vi köra ut mot den norska kusten förbi Tärnaby och Hemavan, och hyrde kajaker i den lilla byn Nesna. Sakta men säkert börjar livet kännas riktigt bra när vi var på väg ut på den lilla ön Tomma med vår första färja. Solnedgången, det klarblåa vattnet tätt emot den vita sandstranden och de spetsiga bergstopparna som fortfarande var snötäckta var helt otroligt vackert.

Hur kunde jag inte längta till detta?