söndag 11 april 2010

HELSTEKT GRIS I FJÄLLEN



Jag har som tradition att fira min påsk uppe i stugan i Umasjö med släkten. Det ligger två mil ovanför Hemavan. Nu har det varit två års uppehåll av påskfirande på hemmaplan för min del, på grund av att jag bodde i Alaska för två år sedan och förra året var jag på tre veckors tur med utbildningen. Så det kändes skönt att i år få vara med och fira med familjen Själin till fjälls.




Vi är runt trettio personer som intar Umasjö varje år. Det är skotrar, ungar, skidor, mat och stjärtlappar överallt. Den traditionsenliga påskmiddagen äter vi alla tillsammans, och på menyn i år stog helstekt gris. Grisen fästes på en snurranordning och snurrades över en glödbädd hela dagen. Kött när det är som bäst helt enkelt!



Mat är det genomgående temat under påsken. Det grillas, wokas, bakas men framförallt så äts det. När man beger sig ut på morgonen/eftermiddagen så är skotern fullpackad med pelletsbrännare, wokpannor, mackjärn och mat. Mellan tuggorna hinner man med lite toppturer, snökojebyggning och semester när den är som bäst.

Känns alltid lika bra att komma upp till fjällen där jag spenderat stor del av min uppväxt. Man känner sig verkligen hemma!