måndag 22 mars 2010

KLÄTTERSERVICE

Jag hade funderat på att inte ha praktik under min utbildning, eftersom jag använder hela praktik-perioderna för att jobba med projektet. Men skolan slutar snart och det dags att fixa sommarjobb och eventuellt framtidsjobb och praktiken är en bra chans att få det.

Vilken typ av praktik skulle passa mig, som är en klätterintreserad (med ingenjörsbakgrund) som bor i Stockholm och vill ha en praktik som skulle vara en utmaning? . Två ord kom till mitt huvud: Rope Access. Rope Access är auktoriserade reptekniker för att nå platser som är svårt eller omöjligt på andra sätt.

Då kontaktade jag David Norell från Klätterservices AB för att fråga om möjligheten av att praktisera hos dem. De använder Rope Access-tekniken för att jobba med inspektion, montage och underhåll bl.a. Efter några dagar svarade de ja och förra måndagen träffade jag Robert och Daniel för att börja min praktik.




Just nu jobbar de med installation av 3G-antenner. Dagen börjar med en fika, för att sedan fortsätta med riggning, det betyder att knyta fast repen på olika starka och säkra punkter som ligger på toppen av ett 30 meters vattentorn. Varje person har 2 oberoende rep, på ett rep (arbetsrep) hänger de med nån typ av descender-ascender(ID) och det andra repet fungerar som en backup med en autoblocksystem (Shunt). Det blir 4 rep, plus ett till för hissa upp material. De är riktiga noga med all utrustning och alla verktyg som behövs för montera antennerna. Allt är kopplat till sina helkropsselar så om de tappar någonting kommer det aldrig till marken för säkerhets- och effektivitetens skull

De kollar försiktigt alla kanter och använder repskydd om det behövs. Karbinerna är stängda, alla ankarpunkter dubbelkollade, sele check, radio funkar, utrustning check, vatten är viktig också! Efter detta checkning är det dags att rapellera ner där de de gamla antennerna sitter. Det tar nästan 2 timmar att bli klar med uppgiften. Strax firar de ner till marken och Robert ringer till någon och säger att de kan sätta på antennen igen. Det funkar, säger de. Så är första antennen klart och nu blir det tid för fika igen för sedan riva rep och rigga igen för nästa antenn. Tyvärr kan jag inte hänga i rep därför att man behöver en auktorisation från en SPRAT eller IRATA-kurs för att börja jobba med Rope Access, men jag hjälper till så mycket jag kan och lär mig av dem och innan dagen slutar finns det tid för att öva med utrustning också.

Efter en vecka praktik kan jag säga att jag äntligen har hittat ett jobb som jag kan njuta av, använda mina andra utbildningar och ha det roligt samtidigt.

Mer information om Rope Access på www.sprat.org/