onsdag 31 mars 2010

FINNMARKSLOPPET



Det är trettio grader kallt, mitt i natten. Jag står i en liten by i Nordnorge och väntar på att min hundförare skall komma in till checkpointen. Under några dagar skall han köra 1000 km med hundarna i Norges norra vildmark. Finnmarksloppet är en otrolig tävling och man kan inte annat än beundra deltagarna.



Jag själv är trött, för det har inte blivit så mycket sömn varken för mig eller min hundförare. Efter att den andra handlern från Tyskland kört av vägen med vår bil och släp, blev det kaos. Saker fattas, släpet gick sönder (men vi tog oss runt med det efter lite lagning) och vi fick köra omkring i en hyrbil som bara kanske skulle kunna ta sig uppför alla backar. Han valde också att hastigt åka hem, så jag fick söka efter en ny chaufför. Jag fick tag i en engelsk funktionär, Terry. Utan honom hade jag nog inte kunnat fullfölja mitt jobb som handler under detta års lopp.



Mitt jobb är att på checkpointsen se till så att min hundförare får mat, sömn och andra saker. Jag skall även ta hand om hundarna som inte längre är med och tävlar. Allt är riktigt roligt och jag lär mig mycket om att tävla. Jag får också träffa en massa trevligt folk. Att sedan befinna sig upp i vackra Nordnorge är inte heller fy skam.



Finnmarksloppet började lördagen den 13 mars, och den första föraren i 1000 km-klassen nådde mållinjen 5 dagar 8 timmar och 58 minuter senare. Han heter Ralph Johannessen och gjorde ett fantastiskt lopp. Kenneth Gjemmestad som jag var handler för tog hem en 15:e plats, vilket är riktigt bra. Allt slit var väl värt när Kenneth korsade mållinjen! Det var otroligt kul att få vara en del av hela äventyret.


Eftersom kameran försvann i all tumult är bilderna från förra året.

Kolla in hemsidan: www.finnmarkslopet.no

Kenneths företag: www.dogsledding-adventures.com/