söndag 3 oktober 2010

FADDERTUREN

Detta är ett gammalt blogginlägg från www.bergslandet.com

Det kändes konstigt att bege sig ut på fjället som ledare och inte som elev. Jag och två stycken andra tog med den nya fjälledarklassen, Fjäll 20 på en faddertur. Det är tradition att elever ur den gamla klassen tar med sig den nya ut på en tur. Syftet med detta är en introduktion vi pratar, svarar på frågor och umgås. Att inta ledarrollen kändes dock ganska naturligt efter två år på en ledarutbildning det var roligt att få praktisera sina kunskaper.

Vår vandring började i Umasjö, ett underbart ställe två mil ovanför Hemavan. Under veckan så tog vi oss till Hemavan, via Syter- och Viterskalstugorna. Vecka innehöll en topptur, lite orienteringövningar, snö, sol och kvällsprat runt elden. Det var först på denna turen som jag verkligen förstod att jag faktiskt har gått ut, att jag är färdigutbildad fjälledare. Kändes underbart och jag märkte verkligen hur mycket man lärt sig under de två åren. Hur mycket man utvecklats som ledare och person. Men visst blev jag lite avundsjuk på den nya klassen och allt kul som jag vet att det kommer att få vara med om alla underbara turer och utbildningar.

Jag är dock glad nu när jag träffat den nya klassen att se att vi lämnar över fjälledarfanan till ett härligt gäng människor.

// Nora