tisdag 21 september 2010

EN BILD OM DAGEN

Under åren 2006-2007 studerade jag på Naturfotolinjen på Ålands Folkhögskola och har sedan dess fotograferat en hel del. I mitt arkiv finns många tusen bilder och hårddiskarna svämmar över emellanåt. Det ena ledde till det andra och idén om "En bild om dagen" föddes.



"Vinden piskar och molnen drar snabbt in över oss. Utsikten mot alla femtusenmeters toppar försvinner och efter några minuter är himlen mörk. Inne i tältet förbereder vi oss för morgondagen och vår fortsatta vandring mot toppen. Plötsligt ser jag genom tältduken att det lyser upp på himlen.

- En sista bild bara, säger jag till Torun och kryper ut ur tältet.

I hela dalen runt om omkring vår tältplats utspelar sig ett mäktigt skådespel. Ljuset spelar mellan molnen och de uppstickande topparna. Den starka vinden från norr sliter i både mig och molnen. Jag tar ett djupt andetag och tar mina sista bilder. Bilder av ett landskap jag aldrig kommer att glömma." (Utdrag ur min dagbok från San José, Chile)


Varje dag under ett års tid kommer jag att publicera en ny bild och det finns flera olika sätt att följa fotoracet! På www.enbildomdagen.nu hittar du bilderna och självklart kan du hänga med på både Twitter och Facebook.

I slutet av varje månad kommer ett bildspel med månadens alla bilder och redan nu kan du hitta flera bildspel på min hemsida, www.enbildomdagen.nu.