lördag 26 juni 2010

NYBYGGARLAND

Nybyggarland är en sovenirshop/restaurang/fik det är där jag har mitt sommarjobb, som så många somrar förut. Ett supermysigt ställe mellan Storuman och Skarvsjöby. De har egen produktion på smycken och är ett riktigt familjeföretag. För mig tar det bara tio minuter med cykel från Skarvsjöby dit och 20 minuter hem. 25 om man är hungrig och trött.



Så jag lagar mat och säljer saker hela dagarna hela sommaren. Alla pengar jag tjänar ihop skall såklart gå till min Chile resa, min målsättning varje dag är att tjäna pengar till ännu en utgift som vi kommer att ha i Chile. Så som den planeringsfreak jag är går jag varje dag till jobbet med en tanke om vad jag denna dagens skall tjäna ihop till. En timme genererar 2 st påsar frystorkad mat (om jag hittar dem på bra pris) , jag behöver alltså jobba 49h för att ha tjänat ihop till all frystorkad mat i Chile, detta är i sin tur lite mer än 6 dagars jobb. Flygbiljetten kommer det att ta ca 8,5 dagar att tjäna ihop till. En isyxa 1.5 dag, om jag hittar en på bra pris. Ny sovsäck 5.5 dagar. Alla siffror är såklart framräknade då jag dragit bort skatt.

På detta sätt kan man på ett enkelt sätt sammanställa listor med vad jag veckovis och månadsvis jobbar ihop till. Jag älskar listor! Så dag ut och dag in peppar jag mig själv till att göra ett så bra jobb som möjligt. Så jag verkligen kan känna att jag förtjänat isyxan då jag köper den. Jag känner sig ganska målinriktad i allt jag gör och nu är mitt mål CHILE!

Glad midsommar allihopa!

Bilden kommer från en klätterresa med Chile gänget till Skåne i höstas, grymt kul.