lördag 13 mars 2010

PUDER OCH PRAKTIK

Det nalkades praktikperiod på utbildningen och jag ville åka skidor på stora berg, så jag begav mig söderut till Schweiz!



Erik på Active Ski, eller Guide-Erik som han kallas av de flesta svenskar här i byn, sa till mig när jag anlände på söndag förmiddag:

–Skynda dig upp, ta på tranceivern och dina fetaste skidor för det har kommit en halvmeter snö inatt!

Jag fick snabbt sticka hem för att byta skidor och hämta tranceievern. Det var bara att tuta och köra! Jag fick hänga på Guide-Erik och de andra säsongarna direkt ut på lilla, stora och mellan Zursli. Sedan fick vi en tur vid Stand och på Steinberg. Det tog aldrig slut! Det var långa åk, och jag insåg vid tre tiden på eftermiddagen att min tre timmars sömn på en bänk på flygplatsen i Zürich hade tagit ut sin rätt, och att mina ben var minst sagt lite möra.


Sedan har det bara fortsatt, åkningen är lättillgänglig och man får grymt mycket fallhöjdsmeter i systemet varje dag om man så vill.

Bästa åket hittills har definitivt varit Galtiberg, ett åk med 2000 i fallhöjdsmeter. Först kör man över en glaciär, sen kör man på stora öppna fält mellan vackra ståtliga bergsväggar för att sedan åka ner i ”graven” för lite fostrande puckelpist. Allt avslutas med några velodrom skogssvängar ut på åkern. Där tar man bussen tillbaka till byn. Svettigt, adrenalin och vackert!