söndag 14 februari 2010

FRÅN LÄDER TILL PLAST




När jag förra året skulle gå första steget i att bli skidlärare i telemark, så kom jag dit med mina långa smala skidor och läderpjäxor. Jag förstod ganska fort att kortsväng var något jag inte skulle kunna bemästra med min utrustning. Både på grund av skidans svängradie och min tekniska färdighet. Jag var tvungen att hyra skidor.

Inför telis 2:an så blev det därför dags för nya skidor, dom är korta, har midja och en ganska kort svängradie. På mina fötter sitter det dessutom nuförtiden ett par plastpjäxor. Jag måste säga att jag trivs väldigt bra med min nya utrustning och jag har riktigt kul med den både i och off-pist. Men under kursen så fick vi frågan vad är telemark för mig? Det första jag tänkte på då var mina läder pjäxor, bambustavar och smala skidor.

Jag känner mig inte riktigt hemma i min nya utrustning än trots att jag åker bättre än någonsin, men med tiden så kommer jag nog att ändra uppfattning. När jag om några år får frågan vad telemark är för mig, så kommer jag säkert tänka på feta offpist skidor och plastpjäxor.