tisdag 15 december 2009

NATURFOTO BLAND 6500 ÖAR

”Mitt i Norden befinner Du dig på Åland, och mitt på Åland finner du Ålands folkhögskola.
Skolan, som har över 100-åriga traditioner, ägs av det självstyrda landskapet Åland och präglas av en inriktning på Åland med dess unika förhållanden. Verksamheten har profilerats mot film/media, idrott/hälsa, konst/hantverk, musik/låtskrivande, naturfoto/friluftsliv och drama/teater.” (www.afhs.aland.fi/)

På denna skola spenderade jag läsåret 2006-2007. Vi var en liten klass på åtta elever, vilket var väldigt givande. Under kursen fick vi göra många spännande resor till Ålands skärgård, men även till svenska fjällen. Vi fick åka skidor, paddla kajak, klättra och gå överlevnadskurs – eftersom friluftsliv ingick i utbildningen.

Vi åkte till östra Finland, på schemat stod det björnspaning. Det var verkligen en speciell upplevelse. Häftigast var på kvällen, när det blivit helt mörkt. Då kunde vi höra björnarna knäcka åtelgrisens revben som tändstickor. De låter otroligt starka, kan jag lova! Totalt såg vi omkring åtta björnar, men det var svårt att få bra bilder på dem. De visar sig först när det börjat skymma och är mest aktiva under kvällen och natten. Jag hade tur och fick se varg, medan några av mina klasskamrater fick se järv.

De tre stora höjdpunkterna under året var safari i Kenya, björnspaning i östra Finland och slutprojektet, då jag åkte ensam till Kambodja. Där gjorde jag en reseberättelse som fokuserade på de människor jag mötte på min resa. Det var ett intensivt och väldigt givande projekt, som resulterade i en utställning och ett bildföredrag.


Mitt slutprojekt Cambodia – Face to Face och vår resa till Kenya kommer jag att berätta mer om senare.

Morgan