tisdag 29 december 2009

MATANUSKA

- Good Morning, you have a killer whale on the right side of the boat!

Nyvaken, på med jacka fort som bara den upp från golvet och ut ur sovsäcken. Grabbar tag i kameran och kutar ut på däck, späckhuggarna är bara 20m från båten. Kan nog vänja mig med att bli väckt och innan frukost kolla lite på späckhuggare. Dessa är bara en av många späckhuggare som vi sett under resan, men inga lika nära som dessa. Förundras av hur ofantligt vackert allt är, inte bara valarna utan platsen vi nu befinner oss på.

Vi är någonstans mellan Haines och Seattle och skall under tre dagar färdas på färjan Matanuska. Vårt mål är Seattle för att sedan flyga hem till Sverige. Jag kolla på de ståtliga bergen omkring oss och inser redan att jag kommer sakna Alaska – The Great Land mycket. Trots att jag varit här i 6 månader och hunnit med att se en hel del av Alaska så känns det bara som jag skrapat lite på ytan.Visst ska det bli skönt att komma hem, men det finns en tanke som har övertaget dock, den är. - I´ll be back!

Efter att ha njutit av späckhuggarna ett tag så beger jag mig in i båten igen och mot min sovplats. Den är mellan några stolar i en biograf, alla underbara sovplatser uppe på däck var redan upptagna då vi hoppade på båten. Färjan som vi reser med är inte speciellt stor, jag tycker att den är lagom. Tycker alltid att det är jobbigt med för mycket folk. Det roligaste med färjan tror jag dock är att min pappa har rest med den under en av hans Alaska resor.

Sedan blir det frukost och läsning uppe på däck i det underbara solskenet, känns att sommaren är på väg. Eller så sitter man och dagdrömmer, vyer att titta på finns det gott om. Dagarna går och tillslut så byts berg och skog ut mot lysen. Många lysen, tillslut är vi framme i Seattle och stiger av färjan. Känns lite vemodigt, berg och hundkörning har bytts mot massor av folk, bilar och höghus. Nu väntar en lång flygresa hem...

De tre sista bilderna är från resan och den första från Haines, det underbara samhället som vi reste ifrån.

/ Nora