fredag 16 juli 2010

GOTLAND ÄR EN VACKER PLATS




Sommaren 2006 cyklade jag på Gotland tillsammans med min sambo, Torun Stening. Vi såg stora delar av ön och kameran fanns hela tiden med och försökte fånga ögonblicken. Det resulterade i en serie trevliga bilder!



Det finns inget som slår en tältplats vid havet. Att se solen sjunka i havet och uppleva hur natten tar över. Denna bild är tagen med stativ och slutarfördröjning - för att jag skulle hinna sätta mig på rätt plats. Under vår månadslånga cykling tältade vi vid havet de flesta nätterna, härligt!



En av mina favoritplatser på ön är Ireviken, 30 km norr om Visby. Här finns ett fiskeläger och en stor härlig strand. En kväll gick jag en runda för att fotografera och blev påmind om hur mörkt det blir på nätterna på Gotland. När man, som jag, kommer från norra Sverige är man inte van vid mörkasommarnätter. Det hela slutade med att jag gick lite vilse, men hittade till slut hem till tältet igen!


Langhammars raukar på Fårö är ett måste vid ett besök på ön. Att vandra fram längs stranden och höra de mäktiga stenfigurerna berätta sin långa historia är en speciell upplevelse. På många ställen på Gotland finner man tydliga bevis för öns hundratals miljoner år långa historia. Det som idag är Gotland började bildas på Silurtiden, för ca 400 miljoner år sedan. Läs mer här: www.fof.se/tidning/2001/6/sa-stiger-rauken-ur-havet


Vindstilla kväll vid havet utanför Näs. Vid horisonten står vindkraftverken stilla och solen sjunker i havet. Vindkraft har funnits länge på ön och är numer en vanlig syn längs kusterna - framförallt på södra delen av ön. Idag finns ca 150 vindsnurror och man siktar på en utbyggnad av den miljövänliga energikällan.