söndag 13 december 2009

UMASJÖ

Om man beger sig ca 25km bort från Hemavan mot Norge så kommer man till den lilla byn Umasjö. Den är delad i två delar - gamla och nya, det är i gamla som vi har vår stuga. Stugan hör till en liten stugby som mormor och morfar drev för många år sedan. Vi i Chilegänget har nu en långhelg här med teambuilding och mycket skidåkning. Jag älskar att komma upp hit för jag har så många minnen här, har spenderat många dagar av mitt liv i och runtomkring Umasjö.

Jag tog en skidtur med Morgan häromdagen. Vi åkte upp på kalfjället för att kolla om det fanns nog med snö för toppturer. Så vi tog på oss skidorna och begav oss, först kom vi till Pjöttmyra, en myr som mormor brukar berätta sagor om. Tydligen så hamnar man där om man grinar och är ledsen. Efter Pjöttmyra kom vi till Rävakulbacken, där vi på somrarna när vi var små kollade efter räv i alla rävbon som brukar finnas där. Sedan tog vi rågången upp på kalfjället. Möttes av dålig sikt och mycket lite snö. Så vi begav oss hem igen, fick åka lite telemark i skogen i ganska dåligt före. Men jag tycker alltid att det är lika kul att komma ut häromkring.

Bilden är från en topptur som jag gjorde med pappa och mina bröder påsken 2007.

Nora